CINTA kepada HIDUP, memberikan senyuman abadi..
walau hidup kadang TAK ADIL, tapi cinta LENGKAPI kita..

Tuesday, March 30, 2010

menangislah bila perlu..


“dia tolak..tapi tak ape,aku redho menerima”

Kata seorang teman saya.saya kagum dengan ketabahannya.tiba-tiba dia memeluk erat saya..menangis tersedu-sedu.sekuat-kuat dirinya,tetap perlu melepaskan rasa yang menimpa diri..

“kau da kuat selama ni,jangan mengalah bila sampai saat camni.mungkin sekali dia tidak selayaknya untukmu.Dia sudah mengaturkan jodoh yang terbaik buatmu…jangan sedih ya!”

“bagus juga Tuhan memberikan petunjuk padamu saat ini, lebih baik bukan daripada kau terlanjur mencintai dirinya?betapa Tuhan menjaga dirimu teman..jangan putus asa dengan kasih sayangNya!!”

“saat ini ketika melihat apa yang menimpa dirimu,aku makin yakin untuk meluahkan betapa perlu kita mencari seorang yang FAHAM untuk dijadikan teman hidup..sekarang kau dah boleh bezakan apa itu FAHAM apa itu FIKRAH bukan?bersyukurlah dengan tarbiyyah tidak langsung dariNya ini…”

Saya tersenyum memandangnya.dia mengangkat muka melihat saya.matanya berkaca-kaca..

“masih ingat bukan aku pernah kata Tuhan telah memakbulkan 2/3 doaku? Mungkin juga 1/3 lagi Tuhan memakbulkan dengan cara yang lain..”

“ya!pasti ku ingat..mana mungkin aku lupa!aku sangat kagum dengan kekuatan yang kau miliki.sampai saat ini tetap mampu berdiri..tidak seperti aku yang dulunya pernah sekali hampir futhur dari jalan ini..”

“sampai ketika ini,baru ku kenali dirinya yang sebenar..ya,aku faham sekarang.FIKRAH itu penting..tapi FAHAM lagi aula dari segalanya.seorang kawan arab pernah katakan padaku,

‘awak pentingkan fikrah bukan?awak tahu,suami kakak saya bukan seorang yang miliki FIKRAH,tapi dia FAHAM agama.hatta walau musim sejuk,dia tetap mulazamah bangun qiam’

Sekarang aku faham kenapa dia kata begitu padaku..”

“nah,jelas bukan? FIKRAH penting..tapi kalau mujarrad FIKRAH semata,tetap tidak mencapai matlamatnya..kerana itu kalau ikut susunan rukun baiah pun, FAHAM diantara yang utama bukan?”

Dia tersenyum sambil mengangguk-angguk..sambil menghela nafas,dia berjalan..saya turut menyertainya.kami berbual-bual lagi sambil saya terus meletakkan tangan diatas bahunya..moga-moga dia tidak rasa bersendirian menghadapi kesulitan itu.

“moga Tuhan temukan kita dengan jodoh yang faham..ah,dia itu sangat baik.tapi mungkin dia masih belum mencapai kematangan dalam kehidupan..”

“betul,betul,betul..ramai yang baik,jangan lupa itu. Susah bukan mencari teman yang punya 3 ciri itu (FAHAM,FIKRAH & BAIK)”

Sampai di depan biliknya,dia memandang saya..sekali lagi memeluk erat.menangis teresak-esak..kemudian mengangkat muka dan mengelap air jernih yang mengalir di pipi..

“ah,memalukan je menangis kerana lelaki!!”

Dia menjerit memarahi diri..terus memandang pemandangan luas terbentang.

“kalau nak menangis teruskan.jangan malu.itu sudah fitrah,Tuhan jadikan kita makhluk yang berpasangan.mana mungkin kita lawan fitrah..bukan begitu??”

Saya memandangnya dengan senyuman sambil memegang erat dia.dia tersenyum.tawar.wajahnya tiada seri saat itu..namun masih terserlah jiwa yang tenang seperti selalu..

“sudahlah..usah difikirkan lagi ya.sibukkan dirimu dengan gerak kerja yang banyak menantimu.itu salah satu cara untuk kau lupakan semua ini.Tuhan sudah mengaturkan yang terbaik.kerana itu Dia tidak benarkan kau lakukan kesilapan walau sedikit dalam perkara ini..yakinlah!”

Dia tersenyum.

“ya!aku takkan fikir,Cuma kadang-kadang ia datang menyerabutkan fikiran.terima kasih ya!!”

Dia berlalu pergi.dan saya melangkah pulang ke bilik sambil hati memuji-muji Tuhan Yang Esa.

Macam-macam ragam manusia.Tuhan jadikan semuanya pelbagai agar kita semua saling lengkap melengkapi.saya mula rajin untuk meninjau-ninjau pandangan individu dalam laman web,mungkin juga blog,facebook dan sebagainya.ahh,dunia dihujung jari!!

Diam-diam saya cuba belajar bagaimana untuk berinteraksi dengan mereka yang berbeza pandangan dan cara hidup.sukar sekali.kadang-kadang bila berkhilaf pendapat amarah menguasai diri.hasilnya saya mengutuk-ngutuk diri sendiri tidak kuat mengawal situasi.oleh itu,saya mengambil jalan mudah,diam dan cuba menyelami.walaupun mgkn kelihatan tidak punya idea,tidak mengapa.saya masih dalam situasi mempelajari semua ini.seakan-akannya saya baru dilahirkan tanpa mempunyai apa-apa jua kemampuan!

Begitu juga dalam gerak kerja.alhamdulillah saya punya teman-teman yang tidal lokek untuk membantu.mana yang kurang sama-sama ditampung,apa yang tidak sempat ramai yang menawarkan diri untuk menyiapkan.bila jatuh semua datang memberi tasyjie’.tidak sempat bertemu muka,sms pengganti diri.kadang-kadang saya menangis sendirian tiap kali masalah menimpa diri dan teman-teman tidak putus-putus member kekuatan.Tuhan amat sayangkan saya,Dia tidak tinggalkan saya sendirian dan merasa berputus asa..

Bahkan begitu saya tidak nafikan,semangat manusia ada pasang surutnya.saya tidak boleh bergantung dengan teman-teman sepenuhnya.saya perlu sandarkan harapan padaNya yang lebih utama.saya bersyukur dengan bunga-bunga ukhuwwah ini walau di dahannya ada duri .tapi harumnya mawar melupakan diri pada tajamnya duri.tiap kali mengembang,saya seolah-seolah tidak merasa lagi sulit dan sakitnya terkena duri.

Namun,saya mohon maaf pada teman-teman di sisi.diri ini tidaklah begitu sempurna.ada kalam yang menikam sukma,ada tingkah yang menyentak jiwa,ada kesan yang berbekas di hati..

Moga-moga saya diberi kesempatan untuk memperbaiki diri hari demi hari.letih menangis di tengahan malam,namun masih tidak jemu.hasilnya Tuhan saja yang tahu.


' kawan..

apalah yang kau kesalkan...

kerna Tuhan kau kehilangan kawan..

apalah yang nak disedihkan hati..'


No comments:

Post a Comment